RANCANGAN
HARIAN PELAJARAN
Tarikh/
Hari: 27-03-2012 (Selasa)                                   
Masa  :  8.45a.m
- 9.15a.m                                               
Kelas   : Tahun  3 S                                                                              
 Bil.
Pelajar :   14 orang         
M
/ Pelajaran  : Bahasa Melayu Tahun 3
TEMA : Kecemerlangan
TAJUK : Anak Rusa yang Cerdik
TEMA : Kecemerlangan
TAJUK : Anak Rusa yang Cerdik
Kemahiran:
Fokus Utama : 
5.2.Aras 2 (i). Membaca kuat teks
prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul dan   
                      lancar  serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus Sampingan :
7.1. Aras 1(i).Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang tersurat dan
      
              tersirat. 
Objektif Pembelajaran: 
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
ini, murid-murid dapat:  
 i). Membaca lancar teks bahan sastera dengan
sebutan, intonasi dan 
   
gaya penyampaian yang betul 
melalui latih tubi dan praktis.
ii).Merujuk kepada BBM guru untuk
mencari makna, sebutan yang betul, ejaan dan 
  
penggunaan perkataan dalam aktiviti kumpulan.
iii).Menjelaskan pengajaran yang
terdapat dalam teks.
Pengetahuan
Sedia Ada : 
Murid-murid telah pernah membaca dan mendengar
cerita binatang yang membawa pengajaran melalui bahan sastera dan bukan sastera
serta tontonan tayang gambar dan televisyen. Murid –murid juga mengetahui serba
sedikit tentang kata adjektif dan simpulan bahasa yang mudah.
Konsep
:
a.   
Teori
konstruktivisme
b.     Pembelajaran Kontekstual
Bahan Bantu Mengajar :
            a.   Komputer Riba
           
b.   Paparan Kristal cecair (LCD)
           
c.   Kamus Dewan
            d.   Carta Perkataan
            e.   Lembaran kerja     
           
f.   Boneka binatang
           
g.  Topeng binatang
Ilmu : 
Sistem Bahasa:
1. Kata Adjektif
2. Simpulan Bahasa
3.Ayat Tunggal
4.Ayat Majmuk
Pengisian
Kurikulum:
 
Pendidikan Moral, Sastera
Nilai
Murni :
 Keberanian, Baik
hati, berhemah tinggi, hormat-menghormati , berprihatin, 
  bantu-membantu.     
 Kemahiran Berfikir :
 Kemahiran Bernilai Tambah:
-KB  -
menghubungkait
- KP – Verbal Linguistik
- BCB- Membaca
-Menjana idea 
2.Belajar
Cara Belajar 
            a.
Bacaan luncuran
            b.
Perbincangan
            c.
Sumbangsaran
3.Teori
kecerdasan Pelbagai
            a. Interpersonal
 4. ICT 
            a.
Penerokaan
Langkah/Masa 
 | 
  
Isi Pelajaran 
 | 
  
Aktiviti Pengajaran  Pembelajaran 
 | 
  
Catatan 
 | 
 |
Aktiviti Guru 
 | 
  
Aktiviti Murid 
 | 
  |||
Set Induksi 
(2 minit) 
 | 
  
Tayangan cerita“Anak Rusa
  yang Cerdik” 
 | 
  
1. Guru menunjukkan boneka  binatang dan bersoal jawab dengan murid. 
2.Guru memaparkan  skrin tentang     tayangan cerita. Kemudian mengarahkan
  murid membaca secara senyap dan luncuran sambil memahami  keseluruhan cerita yang dipaparkan. 
 | 
  
1.Murid memerhatikan boneka binatang sambil menjawab
  soalan guru.  
2. Murid  meneliti skrin kemudian membaca
  secara senyap dan luncuran sambil memahami keseluruhan cerita tersebut. 
 | 
  
Boneka  
binatang 
 | 
 
Langkah      1 
(3 minit) 
 | 
  
Tayangan cerita “Anak Rusa yang Cerdik” 
Kosa Kata: 
Kata Adjektif 
 | 
  
1. Guru membimbing murid memerhatikan perkataan
  yang berwarna dalam petikan dan sebutkan Kata Adjektif secara individu.  
2. Guru membimbing murid membaca Kata Adjektif
  secara kumpulan sambil memberi penerangan. 
 | 
  
1. Murid mendengar 
 arahan  guru. Murid mencari Kata Adjektif dan
  sebutkan secara individu.  
2. Murid menyenaraikan Kata Adjektif yang
  terdapat dalam petikan cerita dan baca dengan  kuat 
Secara kumpulan sambil mendengar pendenganran
  guru. 
 | 
  
Skrin 
LCD 
 | 
 
Langkah      2 
(3 minit) 
 | 
  
Simpulan Bahasa 
 | 
  
1.Guru membimbing murid mencari dan menyenaraikan
  Simpulan Bahasa secara lisan. 
2. Guru mengajar murid membaca kosa kata
  tersebut dengan sebutan dan ejaan yang betul sambil memberi penerangan. 
 | 
  
1. Murid mencari dan menyenaraikan Simpulan
  Bahasa secara lisan. 
2. Murid membaca kosa kata tersebut dengan
  sebutan dan intonasi yang betul di bawah bimbingan guru sambil mendengar
  penerangan guru. 
 | 
  
Galakan diberikan 
Berani mencuba 
 | 
 
Langkah      3 
(3 minit) 
 | 
  
Tayangan LCD 
Kosa Kata: 
Kata Adjektif 
 | 
  
1.Guru memaparkan skrin LCD sambil mengarahkan
  murid mencari makna Kata Adjektif secara perseorangan. 
2.Guru mengemukakan soalan untuk menilai tahap
  pencapaian murid. 
3. Guru melatih tubi murid membaca secara
  kelas, kumpulan dan perseorangan . 
 | 
  
1. Murid memerhati skrin LCD sambil mencari
  makna Kata Adjektif secara perseorangan. 
2. Murid menjawab soalan secara individu. 
3. Latih tubi murid membaca secara kelas,
  kumpulan dan perseorangan. 
 | 
  |
Langkah      4 
(4 minit) 
 | 
  
Simpulan Bahasa 
 | 
  
1. Guru membahagikan murid kepada dua kumpulan
  iaitu 
Kumpulan Harimau  & 
Kumpulan Gajah. Kemudian guru mengedarkan kad
  soalan.Guru menyuruh  murid berbincang
  dan mencari makna Simpulan Bahasa secara kumpulan di bawah pimpinan ketua
  kumpulan. 
2. Guru menyuruh ketua kumpulan membentangkan
  hasil jawapan di depan kelas. 
3. Guru membimbing ketua kumpulan memimpin
  ahli-ali kumpulan membacakan jawapan 
4. Guru membimbing murid menyemak jawapan
  melalui paparan LCD sambil melatih tubi membaca. 
 | 
  
1. Murid dibahaagikan kepada dua kumpulan iaitu
  Kumpulan Harimau & Kumpulan Gajah. Murid mendapat kad soalan dan
  berbincang bersama-sama untuk mencari makna Simpulan Bahasa secara kumpulan
  di bawah pimpinan ketua kumpulan. 
2. Ketua kumpulan membentangkan hasil jawapan
  di depan kelas. 
3. Ketua kumpulan meminpin ahli-ahli kumpulan
  membaca jawapan yang betul. 
4. Murid  menyemak jawapan melalui paparan LCD.
  Aktiviti latih tubi membaca dijalankan. 
 | 
  
sumbansaran 
Kad manila 
 | 
 
5. Ketua mupulan membimbing ahli-ahli kumpulan
  membacakan hasil perbentangan mereka. 
6. Guru merumuskan jawapan mereka. 
 | 
  
5.Ketua kumpulan membimbing membaca hasil
  jawapan masing-masing di hadapan kelas. 
6. Murid mendengar rumusan. 
 | 
  
Berani 
mencuba 
Galakan dan dorongan 
 | 
 ||
Langkah      5 
(7minit) 
 | 
  
Lakonan 
cerita “Anak Rusa yang Cerdik” 
 | 
  
1. Guru menunjukkan topeng binatang dan
  mengagihkan tugas kepada murid kepada untuk melakonkan watak yang terdapat di
  dalam cerita. 
2.Guru memilih murid melakonkan situasi sebenar
  cerita binatang tersebut. 
3.  Guru
  membimbing murid –murid yang lain membaca skrip cerita tersebut.  
 | 
  
1. Murid  yang dipilih memerhati topeng binatang dan
  memakai topeng tersebut. Murid mendengar arahan guru. 
2. Murid melakonkan situasi cerita binatang
  tersebut. 
3. Murid-murid yang lain membaca skrip cerita
  tersebut. 
 | 
  
Topeng binatang 
 | 
 
Langkah      6 
(6 minit) 
 | 
  
1. Guru mengedarkan lembaran kerja dan
  mengarahkan murid menyiapkan tugasan secara individu. 
 | 
  
1. Murid menyiapkan tugasan secara individu di
  bawah bimbingan guru. 
 | 
  
lembaran kerja 
 | 
 |
Penutup 
(2minit) 
 | 
  
Pengajaran 
 | 
  
1.Guru menjelaskan pengajaran yang terdapat
  dalam teks. 
2.Pengukuhan dan pemulihan diberikan 
 | 
  
1.Murid mendengar guru menjelaskan pengajaran
  yang terdapat dalam teks. 
2. Murid yang dapatmenguasai soalan diberi
  pengukuhan. Murid yang tidak menguasai kemahiran pula diberi latihan
  pemulihan 
 | 
  
Keberanian 
Simpulan Bahasa 
pengukuhan 
pengayaan 
pemulihan 
 | 
 
Lembaran
Kerja Pengukuhan


sangat menarik dan cara pembelajaran yang bagus
ReplyDeleteRancangan Harian Pelajaran yang bagus dan teliti.
ReplyDeleterancangan yang menarik,sesuai dan bagus
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletemasih boleh ubah sikit~ ..
ReplyDeleteinteresting
ReplyDeleteRakaman jutaan terima kasih kerana sudi meluangkan masa memberi komen yang positif kepada saya. Saya akan terus berusha lagi!
ReplyDelete